Translate

Zoeken in deze blog

zaterdag 5 juli 2014

Vakantiedag 1: ontdek Eindhoven!

Zo, de eerste vakantiedag goed ingezet:
richting Eindhoven met DD om naar Yksi Expo te gaan: 'dyslexie en design'.

Om de hoek kwamen we eerst  'DE ONTDEKFABRIEK' tegen, en omdat wij ook wel van ontdekken houden, namen we een kijkje via de open deur.
Een bende kinders was volop aan het knutselen en wij mochten even rondneuzen:
een grote open ruimte waar een hoop te ontdekken valt!



De Yksi Expo :
onder de titel  'VORM en TAAL' tonen vijftien designers, allemaal in meer of mindere mate dyslectisch, werk dat in direct verband staat met deze taalstoornis. Zij hebben hulpmiddelen voor dyslectici ontworpen, drukken via hun werk uit wat het effect van dyslexie is en maken van hun 'beperking' juist een kracht.

Door deze tentoonstelling kan ik me toch beter voorstellen wat het is om dyslexie te hebben. Verschillende dyslectische leerlingen van me spraken over hun frustratie en ook over het onbegrip waar ze soms mee te maken krijgen. Deze tentoonstelling geeft een 'heldere' kijk op de wirwar die dyslexie veroorzaakt. Een aanrader!



Daarna nam DD me mee naar De Boekenberg, een boekenwinkel voor jong en oud. Eindelijk me nog eens kunnen verliezen in die 'berg van boeken'. Ze hebben een aanbod om u tegen te zeggen!
Wat helemaal fijn is aan dit soort boekenwinkels is dat niemand raar opkijkt bij specifieke vragen over auteurs en illustratoren, in tegendeel: ze weten waar je over praat.
Heerlijk toch.
Natuurlijk vertrok ik daar niet met lege handen:
'Kerity' , een grafische creatie van Rébecca Dautremer
en ' De fantastische vliegende boeken van Marius Mindermeer ' van William Joyce.
...Allebei boeken gebaseerd op een animatiefilm met boeken in de hoofdrol. Wat een toeval ;)






















Geen opmerkingen:

Een reactie posten